< Till bloggens startsida

överbefolkad jord

Tja det ryktas om en möjlig överbefolkning på några
miljarder runt år 2050. 
Nonsens. Men jag förstår varifrån idén kommer.
Provrörsbefruktning och surrogatmammor. Ny och bättre
teknik som ska ge alla chansen att få barn. Visst, man
kan väl på sätt o vis säga att det är en rättighet att kunna få 
barn, men kan man inte det så är det kanske så naturen tänkt det.
Men jag tycker att finns möjligheten, så ska man ta den, om man nu
vill ha barn. Naturen kan ju ta sig någonstans, det måste ändå finnas
en motvägande part som har möjlighet men inte vill få barn. Men samtidigt
så är det fullt av fattiga hem- och föräldralösa barn som vandrar runt på
gatorna i u-länderna. Det är klart att det blir mer människor på jorden, men,
om man ska vara rått sanningsenlig, så kommer dessa barn förmodligen tyvärr
dö då ingen tar hand om dem. Utjämning. Vi har också alla naturkatastrofer som 
blåser iväg ett tusental liv åt gången om det ter sig så illa. 
Var det dessutom inte något tjafs om att så många går i pension nu så att jobbplatser
kommer gapa tomma? Tänk när de dör, då finns det ännu mer plats. Dock blir ju varje
generation mer och mer krävande på resurser. Någon dag kommer förmodligen allting ta 
slut, inte pga för mycket folk, utan pga den naturliga gången och cykeln där var människa
för sig utnyttjar sin del av den totala mängden. Mitt förtroende till den utvecklande tekniken är
dock stort och alternativa bränslen och syntetiska resurser kommer finnas tillhanda då tiden kräver
det. Världen kommer bli mycket mer beroende av teknik och tyvärr kanske se ut som en stor stad, men
vafan gör man? 
Dock tycker jag det är väldigt fel att (detta har jag hört talas om, dock från goda källor) människor
bl a i olika byar i afrika skaffar så många barn som möjligt för att deras chanser att ha en son 
som kan ta hand om dem ökar. Det kanske inte ens var Afrika....men nåt sånt, fast samtidigt så
bidrar de ju inte alls till naturtillgångarnas uttömning så som en vanlig svensk eller amerikan. 

Världen kan uppenbarligen hålla ca 10 miljarder människor med en etiopisk livsstil, om man tänker
på resurser, eller två miljarder med en europeisk livsstil. (Nån Fred Pearce sa detta men logiken känns lite ofullständig)
Dessutom är det mer miljövänligt att avstå ett barn än att isolera eller köra på naturgas ;)


Blev det flummigt? Jag kände nästan det lite här, men jag menar på att domedagsprofeter
finns alltid! Och dessutom behövde jag ha nåt att skriva x) Behövde skriva av mig lite bara, så
om nån nu läst igenom kan ni väl säga nåt höhö!

Casey out



Kommentarer
Anonym

wow...djupt

2010-11-22 @ 17:09:24
Alex

Hellre adopterar jag ett stackars barn som inte har familj, än sätter ett nytt barn till den här hemska världen.

2010-11-22 @ 23:07:58
Neycsy1107

Hello admin, nice site! Good content, Beautiful design, thanks! Greetings

2011-09-05 @ 09:04:46
URL: http://neycsy1107.blog13.com

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0