< Till bloggens startsida

Om...

Om du inte betalar för en tjänst,
så är du produkten som säljs!


Jag har börjat dra mig ifrån facebook. Bara faktumet att man nämner
en sån sak är ett bevis på hur stört det har blivit ändå!
En jävligt stor del av folk man träffat pratar man bara med över facebook, eftersom
folk flyttar, man glider ifrån varandra, och vissa har aldrig funnits nära till hands.
Men det verkar som om alltför många har accepterat det här med att flytta in på
internet totalt, utan o tänka på konsekvenserna. 

Jag läser. Mycket! Tillsammans med ett intresse för tekniska prylar så börjar man 
titta närmre på just de företagen som förser oss med våra mest vardagliga prylar
som håller oss uppkopplade och sammankopplade. För ju mer man läser, desto 
mer inser man att man bör veta vad dessa företag egentligen har för moral
och vad haken är. Jag skulle nog våga sträcka mig så långt som att säga att 
man behöver veta! För ingenting är gratis!

Hur många läser igenom licensavtalen och användarvillkoren som man alltid behöver
acceptera innan man får använda denna "jättebra och totalt gratis tjänst"?
Förmodligen lika många som ens bryr sig om vad det står där. Inte många!
Men om man skulle ta sig en titt, bara en liten, så finns det så sjukt många små saker
som man kanske inte tror betyder så mycket, men om man tänker efter vad en liten paragraf
kan tillåta i praktiken, så blir det lite värre.

T ex facebook hänger en stor majoritet av världens befolkning på, iaf de som har möjlighet, och
bara genom att göra det samlar facebook in information om hela liv och har alla små detaljer om
alla människor lagrade på sina servrar, helt lagligt eftersom det är vi själva som har försett dem med
informationen, och på köpet tillåtit dem o göra nästan vad de vill med informationen. 
De säljer informationen om dig för att tjäna omåttliga pengar. Jag menar, vilket företag vill inte kunna ha full koll på vad miljoner människor tycker om och tänker, för att på så sätt kunna sälja reklamplatser till motsvarande företag? Är du sportintresserad så har facebook koll på det, och säljer din info och dina tankar till reklambolagen. Reklambolagen i sin tur får den bästa reklamplats de kan tänka sig, och den visas endast för de människor som den är relevant för.

Google håller på o få samma resurser, då en inloggning på ditt google-konto förser dem med all din sökhistorik, och numera snart en liknande funktion som facebook i o m Google+!
Jag köpte en prenumeration på live-guld till xbox360 (Microsoft), och vad märker jag när de mot min vilja fortsätter ta betalt automatiskt? Då har jag, vid registrering och betalning, godkänt att de får göra så. Jag var tvungen att ringa till dem och krabba då man inte kunde stänga av detta via deras hemsida. Men detta var gömt i användarvillkoren, vilka jag snabbt klickade "acceptera" på och sen förnöjt fortsatte med. Man kan ju tycka att det borde visas klart och tydligt i text när du börjar fylla i dina uppgifter. Men nej nej. Vad hade de tjänat på det?
Numera får jag mail vartannan dag om hur jag "missar allt kul". 

Nu kanske jag överdriver smått, för än så länge så verkar inte folk direkt lida av det,
men jag tror absolut att det kommer gå för långt en dag. Tänk på de som föds
idag, vars föräldrar börjar dokumentera hela deras liv på facebook redan. 
Tusentals liv, med en varsin back-up på internet.

Inga stora företag finns för att tjäna dig! Tro inte att de är skyldiga dig nåt.
Om du inte betalar, så är du produkten som säljs.



Edit: Ett gammalt utkast som låg och skräpade så tänkte att jag kunde likaväl skriva till lite i slutet och slänga upp det.



Unknown scource

Kommentarer
Lycke

Bilden är suuuuuperfin! <3

2011-11-07 @ 19:35:21
URL: http://lyckeliis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0