< Till bloggens startsida

ninjadag




Blir en såndär ordinär dag som ändå är jävligt nice :) In o repa om ca en timme. Det enda som är lite halvkass är att phille fått till ännu en jobbtid på reptid. Efter kl 19 nån gång joinar han och då har vi väl en halvtimme som vi kan repa allihop x) Martin kan ju inte stanna hur länge som helst med tanke på bosättning mitt i knarkaryd.


Annars såg jag att det ska bli förbjudet för affärer att ta ut kortavgift på mindre köp. Småbutiker har ju alltid gjort detta eftersom de förlorar på det annars, då den extra avgiften måste betalas till banken i vilket fall.
Tanken är ju att det ska uppmuntra de som handlar att använda kort istället för kontanter.
Bankens mål som de sakta men säkert strävar efter är ju faktiskt att kontanter ska sluta användas. Man kan ju numera även betala med kort på bussen uppenbarligen. I vissa bussar iaf.

Men det kommer ju fan få motsatt effekt!
Det är ju inga problem för stora affärer typ ICA att betala det men för mindre butiker blir det ju inte så kul.
De får ju som sagt betala avgiften om man kommer in och vill köpa för mindre belopp än 100 kr (tror jag det är).
Det kommer sluta med att de tar bort kortbetalningen helt i sina butiker för att slippa gå med förlust, eller alternativt höja priset på de varor de kan höja på. 
Det får motsatt effekt alltså x)
Vissa har redan tagit bort det, bl a pizzeriorna i ljungby, alla utom Claudi tror jag.
Men jag kan förstå detta. Det är ju inte ofta man handlar pizza för över 100 spänn. Att de vill att man ska betala kontant både respekterar och stödjer jag. 


Aja vi får väl se vad som händer.


Casey out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0